Na nové ŠPZ si len postupne zvykáme. Motoristom však priniesli mnohé pozitívne zmeny
Publikoval Vladimír Koppan, 13.03.2024
Nové ŠPZ sú realitou. Aj napriek tomu, že ich vydávanie trvá niečo vyše roka, stále si na ne len pomaly zvykáme. Zmena však neprišla len tak. Sleduje niekoľko konkrétnych cieľov. Akých a, ako vplývajú na majiteľov áut si povieme nižšie.
Za všetko môže novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Práve tá začala platiť od 1. januára 2023 a od tohto dátumu začal Dopravný inšpektorát vydávať ŠPZ s novým formátom. Novela zákona sa však netýka iba prevedenia tabuliek s evidenčným číslom vozidla. Ovplyvnila aj ďalšie náležitosti. Všetky do seba spoločne zapadajú a dávajú zmenám celkom nový rozmer.
Prečo došlo k zmenám ŠPZ?
Mnohí si kladú otázku, čo bolo zlé na starých EČV? Odpoveď je jednoduchá. Začali dochádzať. Totižto pri každom prepise vozidla vrátane toho, kedy auto zostávalo v okrese, boli vydané nové ŠPZ. Tie staré boli zlikvidované a už sa nemohli použiť. A keďže vozidiel je stále viac a viac, kombinácia dostupných znakov prestávala stačiť.
Dočasne sa tento problém riešil tým, že sa menili skratky pre jednotlivé okresy. Medzi najznámejšie patrí napríklad BA, ktoré rýchlo nahradilo BL. Tento krok však situáciu nevyriešil, iba oddialil existujúci problém.
Nový formát ŠPZ mal preto priniesť veľký reštart. Ak by však nedošlo k ďalším zmenám, problém by sa čoskoro zopakoval. Preto novela priniesla podstatnú novinku. ŠPZ nebude viazaná na majiteľa, ale na vozidlo.
Zmeny v procese prepisu vozidla
Do tejto legislatívnej zmeny boli EČV viazané na majiteľa auta. Ako sme spomínali vyššie, pri prepise vozidla boli pôvodné ŠPZ zlikvidované a nový vlastník auta dostal iné EČV. Vďaka novele je tento krok minulosťou. Nové ŠPZ môže zostať na aute aj po prepise. Záleží však od pôvodného majiteľa.
Ten, ak sa rozhodne, môže si EČV ponechať. Podmienkou však je, aby ich do mesiaca prihlásil na ďalšie vozidlo. Ak tento termín nestihne, značky budú zlikvidované. Aká z toho plynie výhoda? Buď jedna alebo druhá strana nemusí pri prepise resp. prihlasovaní auta platiť správne poplatky za vydanie EČV.
Fakt či si pôvodný majiteľ pri prepise ŠPZ ponechá alebo nie, záleží len a len na ňom. V konečnom dôsledku to bude o individuálnej dohode medzi osobami, ktoré prepisujú vozidlo.
Vedeli ste, že podľa ŠPZ a s pomocou poisťovne sa môžete dopátrať k majiteľovi auta? Viac v našom článku
Aký je formát nových ŠPZ?
Nové ŠPZ majú iný formát, než ten, na ktorý sme roky zvyknutí. Nereflektujú totiž okres, ale sú založené na nič nehovoriacej kombinácii dvoch písmen, troch číslic a dvoch písmen. Skladba je teda rovnaká, ako pri starých EČV.
Kým teda pôvodne ste mohli mať ŠPZ vo formáte BA000CS, dnes to bude niečo na štýl AB000AA. Momentálne sa na cestách objavujú predovšetkým autá s EČV začínajúcim písmenom A. Postupne, ako sa kombinácia s týmto písmenom vyčerpá dôjdu na rad aj ďalšie písmená.
Jedinú výnimku tvoria elektromobily. Tie majú v prípade nových ŠPZ pevne daný tvar začínajúci s kombináciou písmen EV alebo EL (napríklad EV000ZZ).
Cena za nové ŠPZ vychádza 33€ za dva kusy plechových “tabuliek”. V prípade elektronickej žiadosti je cena polovičná. Podstatne drahšie vyjde ŠPZ s voliteľným EČV. Pri osobnej žiadosti je cena 331€ (pri elektronickej 191€). Dobrou správou však je, že nové ŠPZ umožňujú väčší priestor pri kombinácii znakov na voliteľných “tabuľkách”. Odpadá totiž obmedzenie s prvými dvoma znakmi.
Podstatnou zmenou však neprešiel iba formát ŠPZ, ale aj font. Ten, je podľa Ministerstva vnútra SR resp. odborníkov z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde font vznikal, podstatne lepšie čitateľný. Ten pôvodný bol horšie rozpoznateľný za zníženej viditeľnosti. Často totiž dochádzalo k zámene znakov napríklad 0, O a D.
Zdroj: Ministerstvo vnútra, novela zákona, vsvu.sk
-
Vladimír Koppan
Profesionálnemu písaniu sa venuje vyše päť rokov. Za ten čas napísal stovky článkov na rôzne témy od financií, stavebníctva až po históriu. Všeobecný prehľad si udržiava čítaním odborných kníh a stretávaním sa so zaujímavými ľuďmi.