Koľko stojí prihlásenie auta zo zahraničia? Pozor na nečakané poplatky
Publikoval Vladimír Koppan, 02.05.2024
Koľko stojí prihlásenie auto zo zahraničia? Ide o jednu z dôležitých otázok, ktorú si treba zodpovedať predtým, než začnete riešiť dovoz vozidla z cudziny. Preto sa dnes pozrieme bližšie na túto problematiku so všetkým, čo s ňou súvisí.
Nákup auta zo zahraničia nie je nič nezvyčajné. V skutočnosti ide o trend, ktorý trvá už vyše dve desaťročia. Niet sa čomu diviť. Pokiaľ viete čo máte robiť (alebo koho osloviť), môžete za slušný peniaz získať dobré auto. Samozrejme kúpou auta celý proces iba začína. Dôležité je najmä zvládnuť prevoz či prihlásenie auta zo zahraničia.
Ruka v ruke s tým idú aj poplatky za prihlásenie.
Koľko stojí prihlásenie auta zo zahraničia?
V tomto prípade je najpodstatnejší práve poplatok za prihlásenie. Tu došlo od 1. apríla 2023 k zmene, kedy sa výška poplatku vypočítava na základe nasledovného vzorca:
Pri vyberaní PZP je dôležité hľadieť aj na výluky v poistení. Každá poisťovňa si totiž môže definovať, čo pre ňu je výtlk, zlý stav vozovky a pod. Pokiaľ si na toto slovičkárenie nedáte pozor, ľahko sa môže stať, že vám žiadosť o preplatenie škody nebude uznaná.
Ekologický koeficient motora nahradil predtým užívaný koeficient zostatkovej hodnoty vozidla. Pôvodne teda platilo, že čím bolo vozidlo staršie, tým nižší bol vo výsledku poplatok. V prípade ekologického koeficient je to naopak. Čím je auto novšie, tým nižšiu má produkciu emisií, a teda jeho zápis je lacnejší. O všetkom rozhoduje emisná norma, do ktorej prihlasované auto patrí.
Emisná norma | Dátum prvej registrácie | Dátum prvej registrácie | Ekologický koeficient vozidla | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Druh paliva – nafta | ||||||
Euro 1 | od 1.1. 1993 | do 31.12.1996 | 1 | |||
Euro 2 | od 1.1. 1997 | do 31.12.2000 | 0,9 | |||
Euro 3 | od 1.1. 2001 | do 31.12.2005 | 0,8 | |||
Euro 4 | od 1.1. 2006 | do 31.12.2010 | 0,7 | |||
Euro 5 | od 1.1. 2011 | do 31.8.2015 | 0,6 | |||
Euro 6 b, c | od 1.9. 2015 | do 31.8.2019 | 0,4 | |||
Euro 6d-Temp a 6d | od 1.9. 2019 | 0,3 |
Emisná norma | Dátum prvej registrácie | Dátum prvej registrácie | Ekologický koeficient vozidla | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Druh paliva – benzín, benzín + LPG, CNG, LNG a kombinácia s iným palivom, LPG a kombinácia s iným palivom | ||||||
Euro 1 | od 1.7. 1992 | do 31.12.1995 | 1 | |||
Euro 2 | od 1.1. 1996 | do 31.12.1999 | 0,9 | |||
Euro 3 | od 1.1. 2000 | do 31.12.2004 | 0,8 | |||
Euro 4 | od 1.1. 2005 | do 31.8.2009 | 0,7 | |||
Euro 5 | od 1.9. 2009 | do 31.8.2014 | 0,6 | |||
Euro 6 b, c | od 1.9. 2014 | do 31.8.2017 | 0,4 | |||
Euro 6d-Temp a 6d | od 1.9. 2017 | | 0,3 | |||
Elektromobily a Plug-in hybridy | ||||||
Všetky emisné normy | 0,2 |
Dôležitý je aj spomínaný výkon motora v kW.
Výkon motora v kW | Sadzba poplatku v eurách | |
---|---|---|
nad | do | |
80 vrátane | 33 | |
80 | 86 vrátane | 90 |
86 | 92 vrátane | 110 |
92 | 98 vrátane | 150 |
98 | 104 vrátane | 210 |
104 | 110 vrátane | 260 |
110 | 121 vrátane | 360 |
121 | 132 vrátane | 530 |
132 | 143 vrátane | 700 |
143 | 154 vrátane | 870 |
154 | 165 vrátane | 1100 |
165 | 176 vrátane | 1250 |
176 | 202 vrátane | 1900 |
202 | 228 vrátane | 2300 |
228 | 254 vrátane | 2700 |
254 | a viac | 3900 |
Za prihlásenie vozidla zo zahraničia teda zaplatíte prihlasovací poplatok minimálne 6,6€. Teda za predpokladu, že si priveziete elektromobil s výkonom motora do 80 kW. Vtedy totiž platí nasledovný vzorec:
- 33 (poplatok za výkon motora) x 0,2 (ekologický koeficient motora) = 6,6€ (registračný poplatok)
Nakoľko sa však elektromobily vyrábajú zvyčajne s výkonom motora od 100 kW vyššie, bude aj samotný poplatok drahší. Už pri tomto výkone by to vychádzalo minimálne 55€. To je však stále symbolická cena, nakoľko pri spaľovacom motore je koeficient minimálne 0,3.
Pozrite si tiež našu recenziu na službu carVertical, ktorá vám pomôže overiť auto ešte pred jeho kúpou. Vyhnete sa tak prípadným podvodníkom a ďalším problémom.
Pozor na ďalšie poplatky
Cena za samotné prihlásenie nebýva závratná. Teda v prípade, že neprihlasujete dvadsaťročné auto s výkonom motora nad 254 kW. Vtedy si poriadne priplatíte (aj za samotné PZP). Vo väčšine prípadov stojí prihlásenie pár desiatok resp. stoviek eur. Dôležité je však myslieť aj na ďalšie poplatky.
Myslieť treba napríklad na preloženie kúpno-predajnej zmluvy, potvrdenia o odhlásení a technický preukaz. Nakoľko musí ísť o certifikovaný preklad, rátajte so minimálne 50€, ktoré za túto službu zaplatíte. K tomu treba ešte započítať aj kontrolu originality. Cena za takýto posudok je zhruba 100€.
V niektorých prípadoch je nutné podstúpiť aj STK a EK. Tá sa dá urobiť v jednom kroku s kontrolou originality. Často totiž jedno pracovisko ponúka všetky tri služby. Poplatok je v tomto prípade od 65€ do 120€.
Posledný, no nemenej dôležitý krok dôležitý pre prihlásenie vozidla zo zahraničia je vybavenie novej PZP. Keďže ponuka poisťovní sa od seba výrazne líši, odporúčame vyskúšať porovnávač PZP.
Zdroj: minv.sk, financnasprava.sk, wise.com
-
Vladimír Koppan
Profesionálnemu písaniu sa venuje vyše päť rokov. Za ten čas napísal stovky článkov na rôzne témy od financií, stavebníctva až po históriu. Všeobecný prehľad si udržiava čítaním odborných kníh a stretávaním sa so zaujímavými ľuďmi.